zaterdag 30 juni 2012

Plant een pit: de kiwi

Over: Planten

In de serie 'Plant een pit' nu de kiwi! 
Bij sommige vruchten vind je maar 1 pit (avocado, kers), bij andere een aantal (appel, manderijn) bij de kiwi zijn het er denk ik wel meer dan 100 (ik heb ze niet geteld). Ah dus heel veel kans op een mooi plantje zou je denken! 
Ik schraapte dus alle pitjes bij elkaar en keek in mijn boekje hoe te werk te gaan. Daar las ik dat ik eerst moest stratificeren. Stratificeren??
Uit 'Plant een pit': Sommige zaden kiemen niet als ze niet vooraf gedurende enige tijd blootgesteld zijn aan een temperatuur tussen +1 en +6C. Deze zaden zijn afkomstig van planten uit gematigde luchtstreken en moeten dus niet te vroeg kiemen, maar wachten tot de lente. Ze hebben om zo te zeggen een ingebouwde 'biologische klok', die de juiste tijd om te kiemen aangeeft en tevens, dat het, voordat ze kiemen, koud geweest moet zijn. Dit proces heet stratificatie.
De kiwi is dus een koukiemer en ontkiemt in de natuur in de lente. Kunstmatig stratificeren kun je doen door pitjes (gewassen) in iets vochtig zand of watten in de koelkast te leggen voor een periode. Zo zouden de remstoffen afgebroken worden.
Dit heb ik dan ook gedaan. Na een paar dagen dacht ik dat de kiwizaadjes de winter wel gevoeld zouden moeten hebben en heb ze in de grond gezaaid bij kamertemperatuur. Later kwam ik er trouwens achter dat een normale periode van stratificeren wel een paar weken behelst. 
Maar na ruim drie weken waren al de eerste kiwi plantjes te zien!! Wauw! 


Op de volgende foto's is te zien hoe de kleine plantjes er uit zien en ze tot een volwassen plant zijn opgegroeid. Helaas kwam ik er nu achter dat ik na de eerste maand geen foto's meer heb gemaakt, dus er zit nogal een gat tussen de laatste foto's. 


  

Oh ja, gezaaide kiwi's bloeien na 8-10 jaar...


Enthousiast geworden en van plan om pitjes te planten? Ik hoor graag je ervaringen!

9 opmerkingen:

  1. He wat leuk, en mooie blaadjes he met die haren.
    groetjes joke

    BeantwoordenVerwijderen
  2. wat leuk zeg! En nu maar volhouden tot die vruchten komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. och gij, kei goe... ik zou zeggen binnen 8-10 jr foto's van je eerste eigen gekweekte kiwi.. ben benieuwd... ik zal proberen te volgen zolang.. succes.. maaaaaar vooral merci voor de tips om te kiemen.. heb al veel geprobeerd maar telkens verschimmeld en rot.. nu kocht ik in Oostenrijk "een edelweis".. potje grond, geen zaadjes gezien :-) .. water erop en afwachten.. ik krijg precies kleine plantjes maar minuscuul klein.. ben in volle verwachting wat het gaat worden.. of ik een kat in een zak kocht.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een edelweis plantje? Wauw, wat leuk! Ik ben benieuwd!
      Ja geduld moet je wel hebben, dat merk je snel genoeg!;)

      Verwijderen
  4. Moet je buiten of binnen kweken???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het ligt er aan wat je wil kweken, iets exotisch heeft een veel hogere temperatuur nodig dan bijv nederlandse kruiden. Wat wil je gaan kweken?

      Verwijderen
  5. Ik heb kiwi zaad gekocht en zie in het zakje dat het allemaal kleine zaadjes zijn. Hoe saai je dit?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi! Leuk, je gaat kiwiplantjes kweken!
      In het artikel staat hoe ik het gedaan heb. Staat er op het zakje niet hoe je ze kan zaaien? Waar twijfel je over?

      Verwijderen
  6. Ik heb ook kiwi plantjes gezaaid alleen wanneer komen ze tot leven. De zaadjes zitten in de geisoleerde bak. Voor het raam waar veel zon op komt te staan. Net als me sperzibonen die het ook niet doen.wat kan.ik er aan doen

    BeantwoordenVerwijderen

Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Ik vind het erg leuk als je een bericht achter laat! Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...